Elevii şi profesorii de la Alecsandri – pe urmele lui Zeus, în insula Creta
În perioada 27-31 ianuarie 2013, o delegație a Colegiului Național “Vasile Alecsandri” Bacău, formată din elevele Diana Panoschi (clasa XII C) şi Celina Gora (clasa XI B), însoțite de prof. consilier școlar Lidia Blidariu, coordonator de proiect şi de dna. prof. Calina Stroe, a participat la o mobilitate internațională în insula Creta din Grecia, în cadrul Proiectului Multilateral Comenius “Sur la trace du notre heritage culturel en Europe” – STRANHECE.
Reuniunea de proiect a debutat luni, 28 ianuarie 2013, cu întâlnirea participanţilor la Geniko Lykeo Peramatos, Perama, Creta-Grecia, unitatea școlară parteneră. Gazdele au pregătit delegaţilor din cele şase ţări (România, Grecia, Italia, Bulgaria, Franța, Spania și Belgia) o primire călduroasă, cu un program artistic de bun venit, alcătuit din dansuri și cântece tradiționale, precum şi un tur al unităţii şcolare. “M-a impresionat mult să văd cum colegii din Perama, care învață la un mic liceu din comună, ne-au primit cu atâta bucurie și ospitalitate. Am apreciat la ei dragostea faţă de tradiţii şi că au pus foarte mult suflet în ceea ce au făcut”, ne-a declarat Celina Gora. Programul reuniunii a continuat cu prezentarea produselor de proiect realizate de elevii din cele şapte şcoli, dar şi cu o lecţie de dans şi bucătărie cretană pentru elevi şi, în paralel, cu şedinţa de lucru a cadrelor didactice. Ziua s-a încheiat cu o lecţie în atelierul de ceramică din Margherites, cunoaşterea unei case tradiţionale din regiune, precum şi cina de bun venit la Retymno.
Cea de-a doua zi a reuniunii a fost, de asemenea, intensă şi plină de activităţi. Delegaţiile participante la proiect au pornit pe urmele moștenirii culturale – scopul proiectului este de a cunoaşte şi a înţelege cât mai bine valorile culturale ale altor ţări – a insulei Creta. Pentru început s-a vizitat orasul-port Retymnon, cu ale sale vestigii cretane şi greceşti, romane, veneţiene şi turceşti, arhitectura Fortăreţei, a caselor şi străzilor din centrul vechi, şi la Muzeul de arheologie. Lecţia de cultură şi civilizaţie cretană a continuat în sfera tradiţiilor meşteşugăreşti la atelierul de patiserie tradiţională şi la presa de ulei de măsline Kanakis, unde se fabrică cel mai bun ulei din Grecia. După amiaza zilei a fost dedicată oraşului Chania din vestul insulei, celebrei Pieţe centrale, bisericilor şi moscheei sale.“M-a impresionat istoria insulei Creta, atât de bogată şi cu multe influenţe. Cretanii au multe de oferit celor care vor să-i cunoască, iar eu am observat cu plăcere că știu să își conserve foarte bine patrimoniul cultural”, a spus Diana Panoschi.
A treia zi, şi ultima, a început cu drumul către Heraklion. Locurile din apropiere Heraklionului, au impresionat elevii şi cadrele didactice participante prin vechimea, tehnica de construcţie şi frumuseţea acestora. Un important punct de atracţie îl constituie palatul de la Konosos (1950 de ani i.Chr., epoca de cultură minoica), de care se leagă legenda Minotaurului, a Labirintului; Knosos cu coloanele sale roşii şi frescele pictate, păstrate în original la Muzeul de arheologie din Heraklion. Ziua s-a încheiat cu vizita unui sat tradiţional conservat pentru turism şi vizitarea muzeului folcloric. Elevii liceului din Perama i-au însoţit în permanenţă pe oaspeţii străini, îmbrăcaţi în costumele populare. Ziua s-a dovedit a fi o sărbătoare a comunicării prin arta, a respectului pentru cultură şi ospitalitate veselă.
Unul dintre cele mai importante aspecte de pe parcursul mobilităţii din Creta l-a constituit pregătirea următoarelor două mobilităţi (acelea din Belgia şi România), dar şi prezentarea produselor de proiect realizate până acum de elevii participanţi din cele şapte state. “Elevii şi profesorii de la Colegiul Naţional “Vasile Alecsandri” au lucrat intens, realizând produse deosebite, amintind aici broșura de benzi desenate Oedip (după libretul la opera lui G. Enescu), jurnale de călătorie, prezentări în PPT, încercări de versificare în hexametru, site-ul proiectului şi multe altele. Asta a atras o bună apreciere din partea partenerilor noştri. Şi noi am apreciat munca lor în proiect, comunicare prietenoasă, activităţile comune. Sunt bucuroasă pentru determinarea pe care au arătat-o elevii şi profesorii implicați şi în această mobilitate Comenius în Creta. Port mare recunoştinţă partenerilor greci din Creta – Perama pentru minunata organizare a celei de a cincea reuniuni cu elevi. Cred că Proiectul Multilateral Comenius STRANHECE trebuie să fie un exemplu pentru noi toţi”, ne-a declarat dna Lidia Blidariu, prof. coordonator al proiectului “Pe urma moştenirii noastre culturale în Europa” de la Colegiul Alecsandri.