Activitatea de învățare / predare / formare nr. 1 – Polonia, 6-10 Februarie 2017
În intervalul 6-10 februarie, o echipă de 4 elevi și 3 cadre didactice de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Bacău au participat la prima activitate transnațională de învățare / predare / formare (LTTA1) în cadrul proiectului Erasmus+, Acțiunea cheie 2 – Parteneriate strategice între școli, cu titlul Moving Minds through Movies. Proiectul este coordonat de instituția băcăuană și derulat în parteneriat cu alte 4 licee europene: Liceum Ogolnoksztalcace im. Leona Kruczkowskiego, Tychy, Polonia, gazda acestei mobilități, Polo Liceale Statale „R. Mattioli”, Vasto, Italia, Ozel Sultangazi Ugur Temel Lisesi, Istanbul, Turcia și Kauno Jono Basanaviciaus Gimnazija, Kaunas, Lituania.
Mobilitatea din Polonia a reprezentat debutul activităților cu elevii, spre deosebire de întâlnirea transanțională găzduită de Colegiul Național „Vasile Alecsandri” în noiembrie 2016, care a avut ca principal scop pregătirea activităților de formare ulterioare împreună cu membrii echipelor de management de la nivelul parteneriatului,
Participanții la experiența transnațională sunt Valentina Cenușă-Turcu (XI B), Bianca Lupu, Radu Toderiță (XI H) și Ștefan Lupașcu (XI C), însoțiți de prof. Mariana Andone, coordonator, prof. Loredana Ghelasă și prof. Adriana Măcincă, membre ale echipei de proiect.
Cei 4 elevi au fost selectați în luna decembrie din grupul-țintă, elevi de clasa a X-a și a XI-a, pasionați de fotografie și film. Selecția a constat în două etape. În primă fază, s-a selectat grupul de lucru format din 20 elevi, în baza unui portofoliu de selecție, test de limba engleză și TIC, interviu. A urmat o perioadă de pregătire/formare pe trei module: Dezvoltare competențe sociale, Limbă engleză, Aplicații TIC pentru editare foto-video. În cea de-a doua etapă, la finalul perioadei de pregătire, s-a realizat selecția celor patru în baza unei prezentări video care să ilustreze în mod creativ o problemă socială identificată în orizontul local. Evaluarea a fost făcută deopotrivă de către elevii participanți, dar și de către profesorii formatori.
Experiența din Polonia a reprezentat o continuare a perioadei de pregătire și a inclus activități menite să contribuie la atingerea obiectivelor stabilite: identificarea problemelor sociale cu care se confruntă comunitățile locale din cele cinci țări, analiza comparativă a acestora, identificarea unor filme de scurt metraj care să ilustreze aceste probleme, analiza filmelor din perspectivă socială și profesională, dobândirea de competențe cu privire la realizarea scenariilor de scurt-metraj.
„Este extraordinar faptul că, mai ales în epoca tehnologică în care trăim cu toții, elevii au ocazia să se aplece către latura socială, identificând probleme locale pe care mai apoi să le încadreze în context european. E un plus de valoare pentru ei dezvoltarea de competențe profesionale în domeniul filmului de scurt metraj și un plus de valoare pentru comunitatea locală faptul că aceste competențe sunt dobândite în contextul abordării unor tematici sociale”, a declarat directorul colegiului, prof. Călin Boambă.
Astfel, prin intermediul unor scurt metraje, au fost identificate problemele sociale specifice, precum și modul în care acestea se aplică celorlalte țări partenere, tinerii conștientizând că, dincolo de specificul național, aspectele negative particulare sunt priorități globale. Dintre tematicile abordate, enumerăm rolul femeii în societate, violența domestică și în cadrul școlii, dependența de telefonul mobil, hărțuirea (bullying) în viața reală și în mediul virtual. De asemenea, cu ajutorul unui specialist în domeniu din Polonia, Joanna Zabłocka-Skorek, fondator al Asociației KinoSzkola, filmele au fost analizate, fiind aduse în discuție aspecte legate de simbolistică și tehnică cinematografică (utilizarea luminilor, unghiuri de filmare, comunicare verbală și nonverbală, dialog etc). Ulterior acestei activități, formatorul a susținut prezentări interactive legate de etapele premergătoare realizării unui film, dar și scriere de scenarii.
Alături de latura formală, a existat și o componentă culturală, gazdele prezentând o serie de obiective reprezentative, nu doar pentru regiunea Sileziei, ci și pentru Polonia: Muzeul Auschwitz Birkenau, orașul Cracovia (Catedrala din Cracovia, Castelul Wawel, catacombele, Universitatea), Arhiva de Film a Sileziei din Katowice, mina de cărbune Guido, din Zabrze, Fabrica de bere Tyskie – obiectiv al regiunii industriale sileziene.
Astfel, experiența s-a dovedit a fi un câștig, deopotrivă pentru elevi, beneficiarii grupului-țintă, și pentru profesorii coordonatori, aceștia lărgindu-și orizontul cultural, dar punând și bazele unor prietenii ce se vor materializa într-o colaborare eficientă pe întreaga durată a proiectului.
Următorul pas în proiect vizează pregătirea unui nou grup de elevi pentru mobilitatea ce va avea loc în luna mai 2017, în Italia, unde vor fi aprofundate tehnicile de filmare.
(material realizat pentru Cotidianul „Deșteptarea”)