Cum ne transformă cărțile pe care le citim?!

Cum ne transformă cărțile pe care le citim?

Cărțile pot schimba vieți. E o realitate pe care nimeni nu o contestă teoretic, deși sunt mulți aceia care nu o trăiesc la nivel practic. O echipă de cercetători americani a dorit însă să pătrundă mai adânc în misterul manierei prin care cărțile ne accesează mințile, producând uneori transformări spectaculoase.
Printr-un proces de „absorbire a experienţei” (experience taking), aşa cum este numit de cercetători, cărţile reuşesc să ne modeleze şi să ne schimbe, iar cele citite în copilărie au un mare impact asupra a ceea ce devenim în viitor, au arătat oamenii de ştiinţă de la Ohio State, notează The Atlantic. Atunci când citim o carte, de cele mai multe ori, impactul personajului principal se răsfrânge asupra vieţii noastre. Fără să ne dăm seama, luăm o parte din el şi transformăm astfel o parte din noi.
Un experiment care a dorit să observe impactul cititului asupra percepţiilor s-a concentrat asupra modului în care o poveste poate schimba comportamentul tinerilor privind votarea, în timpul alegerilor din 2008, din SUA. Cu doar câteva zile înainte de alegeri, mai mulți studenţi au participat la un interviu în cadrul căruia au primit fiecare câte o poveste (din patru variante disponibile), în care eroul principal, un student, întâmpină diverse probleme în drumul său spre urne (fie ploaie torenţială, fie aşteptarea la o coadă imensă). Diferitele variante ale poveştii îl înfăţişau pe eroul acesteia ca fiind ori student la aceeaşi facultate cu participantul la studiu, ori de la o altă universitate. De asemenea, textul era fie relatat la persoana întâi, fie la persoana a treia.
După ce au citit aceste relatări, voluntarii au completat un chestionar în care îşi expuneau părerea despre trăirile din timpul lecturii, ca de exemplu cât de mult s-au identificat cu eroul naraţiunii sau cât de mult cred că au putut intra în gândurile sale. În plus, cercetătorii au studiat şi comportamentul de vot, urmărind câți dintre participanţi au mers la urne în timpul alegerilor din noiembrie, din acel an.
Rezultatele au arătat că acei participanţi care au citit poveştile scrise la persoana întâi au avut parte de o „absorbire a experienţei” la un nivel mai înalt decât cei care au citit textul redactat la persoana a treia. Mai mult, cei care au citit relatarea la persoana întâi în care eroul poveştii era chiar student la facultatea la care voluntarul învăţa au mers într-un număr mai mare la vot, aproximativ 65% dintre aceştia, faţă de cei care au citit povestirea scrisă la persoana întâi, dar în care eroul învăţa la o altă facultate. Concluzia rezultată a fost că oamenii se identifică mult mai uşor cu personajele care sunt asemănătoare cu sine. Astfel, acest lucru ar putea deci contribui şi la schimbarea atitudinii şi comportamentului cititorului.
Un alt studiu a încercat să afle care este efectul psihologic pe care îl poate produce citirea unei cărţi, notează National Post. Pentru a descoperi modul în care lectura influențează personalitatea oamenilor, cercetătorii de la Universitatea din Toronto au rugat participanţii să citească fie romanul lui Anton Cehov, Doamna şi căţelul, fie o adaptare a acestuia, rescrisă într-o manieră non-ficţională, de unul dintre mebrii echipei, Maja Djikic. Înainte, dar şi după experiment, toţi voluntarii au fost supuşi unui test de personalitate. În urma experimentului, Keith Oatley, profesor emerit în cadrul Departamentului de Dezvoltare Umană şi Psihologie Aplicată de la Universitatea din Toronto, a declarat că varianta originală a romanului a condus la modificarea personalităţii cititorilor, chiar dacă într-o mică măsură. Literatura, în special cărţile de ficţiune, au puterea de a schimba personalitatea cititorului, graţie experienţei individuale unice pe care fiecare o trăieşte în timpul lecturii, fie că este vorba de a lăcrima puțin sau chiar a plânge atunci când acţiunea din roman devine emoţionantă, fie că este vorba de însuşirea anumitor lecţii de viaţă pe care le-a aflat din paginile cărţii.
Astfel, pe lângă contribuția pe care o au în dezvoltarea vocabularului și rafinarea elocvenței în vorbire, cărțile pot lărgi perspectivele, ajutându-l pe cititor să îi înțeleagă mai bine pe cei din jur și să își dezvolte abilitățile sociale, precum și să învețe să gândească abstract, a explicat profesorul Oatley.
Într-un articol pentru How To Learn, dr. Marcia Cantarella, fost decan al unei facultăţi din Ivy League, mărturiseşte cum i-au schimbat ei cărţile viaţa. În primul rând, cărţile i-au oferit posibilitatea de a cunoaşte tot felul de lumi şi oameni interesanţi. Cocoţată într-un arţar, pe când era mică, ea evada în aceste lumi fascinante pe care i le ofereau cărțile. De asemenea, lectura i-a dezvoltat și talentul la scris. Dacă la început imita stilul scriitorului a cărui carte o citea în acel moment, în final a reuşit să îşi găsească propriul său stil de scriere. Nu în ultimul rând, dr. Cantarella atrage atenţia asupra puterii excepţionale a cărţilor de a deschide minţile celor care le citesc.
Cărţile pot într-adevăr să ne schimbe vieţile: ale celor care le-au citit, ale celor care le-au scris. Cititorii şi scriitorii descoperă lucruri pe care nu le ştiau despre lume şi despre ei înşişi spunea scriitorul american Lloyd Alexander
Cărţile, fie ele de dezvoltare personală, de ficţiune, memorii sau aparţinând oricărui gen, ne pot inspira, ne pot deschide mintea, ne pot face fericiţi şi, uneori, ne ajută să ne pavăm drumul spre succes şi să ne creştem prosperitatea, notează The Daily Mind. Experiențele noi, trăite prin intermediul lecturii, pot constitui elemente de motivare, precum şi o resursă de sfaturi preţioase pe care le putem adapta vieţii noastre. Cu toate acestea, e important de reținut că nicio carte nu ne schimbă cu forța. Lecturile ne oferă informații, idei, strategii, însă cei care decid ce să aplice în realitate sau nu suntem noi.

Bibl. Neacșu Cristina
Sursa: The Daily Mind

Postat în Articole bibliotecă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Activități
Log In
Autentificare